4.10 sunnuntai

Länteen, länteen, länteen, näin lauletaan jossain vanhassa laulussa ja sinne mekin nyt toden teolla suunnistimme. Maisemat vaihtuivat erivärisistä vuorista ja kukkuloista tasaiseen preeriaan ja viljeltyihin peltoihin. Aamulla lähtiessä hiukan ripotteli ja ukkonen jyrähteli. Oli satanut todella paljon, kun tiet olivat niin märät. Matkalla paistoi aurinko, satoi vettä ja LUNTA. Totta se on, Elfissä oli maa valkoinen ja tein muutaman lumipallon. Suksia ei tullut mukaa, sauvat kyllä ovat. Todisteena ovat valokuvat lumisesta maisemasta. Lämpötila oli 3 astetta. On tämäkin kesälomailma. Välillä tuuli kovaa ja jääkaapin kanssa oli ongelmia. Tuulisella ilmalla kaasu ilmeisesti sammuu ja kaappi ei toimi. Yhdessä paikassa oli palanutta kasvillisuutta ja tuuli pöllytti tuhkaa niin, että oli aivan harmaata. Matkalla nähtiin myös ruskaa.

Green Riverissä oli hirveästi kärpäsiä ja niitä saatiin matkalle mukaan. Olivat pirun kiukkuisia ja niitä tapettiin pitkin matkaa. Matkalla oli paljon isoja karjalaumoja ja yhdessä paikassa jopa karjapaimen ratsailla. Näimme myös suuren linnun, liekö kotka, mutta siipien kärkiväli oli toista metriä.

Utahin puolella oli paikka paikoin paljon roskia teiden vierellä. Ihmetyttää myös se, että talojen luona on lähes aina hirveästi roinaa. Varmaan kaikki vanhat autonromut yms. ovat jääneet nurkille.

Mies käveli rinkka selässä ja keppi kädessä keskellä ei mitään. Todellinen retkeilijä vai liekö muuten lähtenyt maalimalle.

Ajoimme ohi Warm Springsin, kun oli montun pohjalla ja huomasimme liian myöhään. Siinä valui vaaleaa ”kourua” pitkin höyryävää vettä. Olisi ollut mielenkiintoinen paikka pysähtyä. Emme kääntyneet takaisin, kun ilta oli tuloillaan ja seuraavasta yöpymispaikasta ei ollut mitään tietoa.

Ajelimme myös mielestämme pienen öljykentän ohitse. Oli paljon pumppuja, säiliöitä ja säiliöautoja. Tuskin sieltä vettä pumputtiin. Yhdessä paikassa oli raketti tienpuolessa ja siinä oli jokin testialue. Liekö testanneet avaruushommia.

Ajoimme tänään lähes 500 mailia ja aikaa pysähdyksineen meni n. 10 tuntia. Välillä sai ajella parikymmentä mailia kääntämättä rattia, suorat olivat todella pitkiä. Majoituimme RV-parkiin lähelle Tonapahia. On todella alkeellinen, mutta viemäröinti, vesi ja sähkö toimivat.

Pitää vähän korjata aikaisempaa tietoa, Archesissa ei naapurissa ollut ranskalaisia. Olivat Kanadan ranskankieliseltä alueelta ja siksi autossa oli useita Ranskan lippuja.

Green River on melonipääkaupunki. Siellä oli paljon melonia myynnissä ja mekin niitä ostimme.

Pikku hiljaa on tottunut auton ongelmiin. Hanasta tulee vettä milloin missäkin asennossa. Joka paikasta vetää, yöllä on kylmä. On inhottava nousta peiton alta jopa alle 10 asteen lämpötilaan. Ja nuo keittiövehkeet, voiko huonompia enää mistään löytää. Kattilat ja paistinpannu ovat kiinalaista peltiä. Vesipannu sentään viheltää. Ilmankos ihmiset vetävät täällä mäkkärissä hampurilaisia, jos kotoakin löytyvät tällaiset keittiövehkeet. Kyllä osaa kotona arvostaa taas omiaan. Veitsetkin leikkaavat.

Seuraavaa matkaa tänne tehdessä on otettava mukaan tohvelit, flanellipyjama, pipo, toppatakki ja muutenkin lämmintä vaatetta. Eivät nämä kokemukset vielä masenna. On täällä upea kuutamo ja auringon laskut ja nousut varsinkin vuoristossa.

5.10 maanantai

Jos emme tule täältä kotiin, niin syynä on se, että olemme jäätyneet kuin russakat. Ei ollut mitään hyötyä hienosta systeemistä saada auto vesijohto- ja viemärijärjestelmään. Systeemit menivät jäähän yöllä ja piti sulatella. Yöllä meni miinuksen puolelle.

Aamu oli kaunis auringon nousuineen. Suuntasimme edelleen länteen, ajelimme kuutostietä Bentoniin ja sieltä tielle 120. Tiellä oli paljon dipsejä eli sellaisia mäennyppylöitä, joissa mahassa tuntuu lapsista kivalta ja minusta ei kivalta. Tämän tien loppuosa oli todella kausista, havumetsää, aukealla ruskan punaista matalaa kasvillisuutta ja Mono Lake taustalla. Kävimme Lee Viningin visitor centerissä ja saimme tietää, että tie 120 Yosemiten National Parkiin on suljettu lumen vuoksi. Päätimme odottaa täällä huomiseen.

Ajelimme Bodien autiokaupunkiin. Matkalla nostettiin autoa pois rotkosta. Miten lie ihmisille käynyt? Loppu 3 mailia Bodieen oli sellaista pyykkilauta soratietä, että omalla autolla ei olisi raaskinut ajaa ollenkaan. Vauhti oli varmaan 10 mailia ja vielä oli kyltti Slow, kyllä vähän huvitti. Matkalla kaupunkiin oli yhdellä niityllä hirveästi lampaita ja lisää marssi jonossa.

Kaupunki on ollut 1800 ja 1900 lukujen vaihteessa vilkas kaivoskaupunki. Kultaa sieltä oli kaivettu. Jossain vaiheessa elämisen ehdot hävisivät ja ihmiset sen myötä. Ihmettelin vain, miksi oli jätetty niin paljon tavaroita lähtiessä sinne. Minä ainakin pakkaisin tavarat mukaan, jos muuttaisin. Oli erittäin mielenkiintoinen paikka.

Pois tullessa poikkesimme katsomaan Mono Laken rannalle lintuja, jotka olivat pääasiassa lokkeja. Yhdessä paikassa pääsimme ihan rantaan kokeilemaan veden lämpötilaa. Oli lämmintä vettä. Rannassa mustanaan joitain mini elukoita, jotka lähtivät lentoon, kun meni lähemmäksi, olivat kärpäsen oloisia. Järven vesi on erittäin suolaista. Järvi kutistuu koko ajan. Kauniin sininen se on katsella.

Minä uskalsin mennä auton rattiin vihdoinkin. Automaattivaihteet vähän pelottivat. Hyvin se meni kuitenkin. Auto on vaan koko ajan ajettava. Ja välillä tuntui, että puhti loppuu ylämäessä, täällä kun mäet ovat todella pitkiä. Liekö vika autossa vai ratin ja selkänojan välistä. Ei tämä auto kyllä paras mahdollinen ole. 18 autokuntaa meitä lähti liikkeelle ja korjaushommia on saanut tehdä yksi ja toinen. Palautetta firmalle tulee roppakaupalla. Saa nähdä vaihtaako suomalaiset jatkossa toiseen vuokrafirmaan. Muiden firmojen autot ovat paljon uudemman ja siistimmän oloisia.

Osoitteesta www.usacaravan.suntuubi.com voi käydä katsomassa matkalaisten kommentteja. Anneli myös laittaa sinne valokuvia.

Saimme tietää, että tie Yosemiteen on auki ja sinne suunnistamme huomenna, jos emme jäädy ensi yönä.

Ne elukat, joita olen aikaisemmin sanonut peuroiksi, ovat ilmeisemmin antilooppeja.

Täällä on muuten oma juokseva rasva maissin tähkiin. Ostin pullollisen, kun kuvittelin sen olevan sopivan paistamiseen. Taas opin jotain. Muutenkin, kun olemme tutkineet meidän ruokavarastoja, niin olemme ostaneet paljon terveystuotteita, jotka ovat muuten halvempia kuin epäterveelliset vastaavat tuotteet.